lördag 23 juni 2012

Överfarternas dag

Vaknade av klockan 04.00 fryser, det är kallt och jag vill inte ta mig ur sovsäcken. Än mindre ur tältet, blir frukost inne så man kan dra ut på det lite. Jag tittar ut o ser att det är ganska så blå himmel, säkert mycket skönare där ute, det blir ju inte bättre här inne i tältet i alla fall. Tar mig ut och jajomen mycket bättre så fort jag är ute. Men allt är tokblött, blä! Vill inte ta på mig nåt blött! Packar ner gårdagens fortfarande dyngsura kläder i en påse, men paddeljackan måste ju på fast att den är fuktig inuti. Som tur är blir den varm snabbt när jag väl kommit i de . Kapellet däremot är allt annat än torrt -omysigt! Tanken att jag inte vill sitta med blöta trosor hela dagen får mig att leta fram regnbyxorna o dra dem på mig, kapellet hamnar ovanpå jackan o så är jag hyfsat torr i början på dagen:) nöjd o glad är jag redo att paddla!

Det blir stora, långa överfarter hela dagen känns det som. Kanske inte så långa i km men med vind på ca 10m/s rakt/snett framifrån så är även 2km väldigt långt. Det tar tid o många översköljningar, kul de första överfarterna men sen ledsnar tom jag på att paddla i stora vågor, ffa när min axel/skuldra på em börjar göra mer ont än vanligt. men rätt kul är det faktiskt, synd bara att det inte går fortare framåt :)
Lunchen blev på Brattö, riktigt fin strand i lä och solen orkade sig fram så vi kunde torka alla nedstänkta kläder, kapell o flytvästar. Passade oxå på att bada :)
På em fortsatte överfarterna i snett framifrån motvind på ca 10m/s.
Vid klockan sex efter 32km paddlande i princip bara överfarter och med valet att ta ytterligare överfart eller en fin tältplats föll lotten på tältplatsen :)
Så nu ligger vi i tältet nån mil norr om Varberg som vi förhoppningsvis passerar imorgon.

5 kommentarer:

  1. Håll ut! Det måste väl bli bättre väder snart, rent statistiskt!
    Varma kramar från mamma! Hälsa Palle!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat i ruskvädret, här uppe i Norrland har vi haft en helt underbar midsommar, strålande sol från en klarblå himmel, suttit ute
    och ätit varenda måltid. I går var alla ute i Tjäll, Ester, Monica, Annika och Dan och Malin med familj alla hälsar och önskar att ni snart får medvind, Ester vill åka ut till Norrfällsviken och träffar er, vilken dag är ni där?
    Sven-Olov

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack för alla hälsningar!
      Vi har ingen aning om när vi kommer vara där, men inte den här veckan i alla fall ;-)
      Hälsa alla däruppe!
      /Karin o Palle

      Radera
  3. Hej Karin o Palle.
    Instämmer med "kajakänkan" om vädret, men hoppas än mer att ni nu haft era dåliga dagar och kan njuta av fortsättningen.
    Lennart B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacktack men det verkar som att de dåliga dagarna fortsätter ett tag till.

      Förhoppningsvis får vi lika många bra dagar när de väl kommer :)

      Radera