måndag 25 juni 2012

Ännu tuffare medvind

Kl 05.15 sätter vi kajakerna i vattnet. Det blåser 5m/s från nordväst och regnet har upphört. Vi rundar Getterön och paddlar mot sydost och får lagom hjälp av vinden. Halvvägs över viken ökar vinden snabbt och kraftigt, den är snabbt uppe i över 12m/s och fortsätter öka. Det börjar nu också att regna. Karin tycker att det börjar bli jobbigt och vill gå in mot stranden -inte mig emot.
Ca 150m från land kommer ett par stora surfvågor som jag inte klarar av och helt plötsligt ligger jag uppochner. Karin försöker komma fram för att hjälpa mig men får strax sitt livs största surf av flera vågor på raken och är snabbt inne vid land, inte mycket hjälp av henne heller! Jag vänder kajaken och driver med den in till land. Välbehållen men nedkyld tar jag mig upp på stranden. Som tur är finns det en toalett som fungerar som "värmestuga" medan Karin hämtar torra kläder, mat och varm dryck.
Vi sätter upp tältet provisoriskt bredvid toaletterna.
Enligt prognosen ska vinden och regnet fortsätta hela dagen men just nu ligger jag i alla fall varm och torr i tältet.

Så härlig var den efterlängtade medvinden :-)

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Skönt att höra att ni är på land! Blev orolig med tanke på det otroligt dåliga vädret. Värm upp er och ta det lugnt.

    Kram från Ann-Sofi

    SvaraRadera
  2. Det blev tufft i går, men i dag ska ni ha sol och medvind enligt klart.se.
    Kanske det hade varit bättre om ni startat i Haparanda.
    Sven-Olov

    SvaraRadera