söndag 25 november 2012

Sista dagarna i Kathmandu

De sista dagarna agnar jag mig at att vila, ata, shoppa och lite sightseeing.
Igar besokte jag 2 tempel, ledsagad av en egen guide. Forst var vi till det hinduiska Swagambunath. Det ar en av de heligaste platserna for en hindu i Nepal. Det som ar speciellt for oss ar att de kremerar sina doda och sedan sprider ut askan i floden.
 Tempelomradet med kremeringsrok.
In i det allra heligaste fick jag som icke-hindu inte tilltrade. Den gudomliga tjuren overvakar.

Sedan blev det dags for det buddistiska Boudanath.
 Den jattelika Stupan.
 Innifran klostret.
Av Nepals 20  miljoner innevanare sa ar ca 80 procent hinduer och 10 buddister. Alla religioner lever sida vid sida i samforstand och gemenskap, aven kristna och muslimer. Nagot for resten av varrlden att ta efter!

Om nu alla kommunikationer fungerar som de ska sa flyger jag hemat imorgon och ar i Sverige pa tisdag.
Da ska jag forsoka lagga ut filmer fran paragliding och forskajaken.

Vad som hander sen ar under planering.
December blir i julens och nyarets tecken med familjen.
Pa aterseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar