fredag 16 november 2012

Fran kaos i Kathmandu till paragliding i Pokhara

Sa har jag nu bytt det standiga ovasendet i Kathmandu till relativt lugn och ren luft i Pokhara, 30 min flygtur at NV. Det blev inte battre i KTH av att de firade ljusfest och nepalesisk nyar i dagarna tre. Det var fullt med folk, bilar och motorcyklar ute som forde liv dessutom var det dekorerat med ljus och blommor over hela stan.



Hotellreception var blomsterdekorerad.









Per och jag blev av var guide bjudna pa en dans och sang fest. Det samlades in pengar till valgorande andamal.


Pa den lokala marknaden saljs allt! Har gronsaker, husgerad och farg till ansikte och andra dekorationer.

 Vi besokte Durbar Square som bla  innehalle flera olika tempel.
Pa hemvagen akte vi cykeltaxi. En speciell upplevelse.

Haftig gatudekoration gjord av fargade stenar och sand.
Sa var det dags for Per att aka tillbaka till Sverige och jag mot Pokhara. Gustav som skulle med till Pokhara blev magsjuk och avvaktar i Kathmandu. Sa jag flog sjalv till P. och efter lite strul, bl.a. for att jag gick till fel researrangor, sa ordnade allt upp sig.

I Pokhara bodde jag 2 natter pa Hotell Barahi, med varm dusch, balkong, pool och harlig utsikt.
 Pokhara ligger vackert vid en stor sjo.
Sa var det dags for paragliding. 4 piloter och 4 medakare fick forst aka jeep 700 m uppfor en knagglig och slingrig vag. I en brant utforslopa satte vi pa oss selar, hjalm och kopplade till var pilot var det bara att springa mot stupet! Det var en haftig kansla nar uppatvindarna tog tag i skarmen och lyfte oss upp i det fria. Jag var inte alls sa nervos som jag trodde att jag skulle vara. Det var en underbar utsikt mot Pokhara, sjon och alla vita bergen runtom. Efgter ett tag borjade det kannas lite langtrakigt eftersom jag inte kunde paverka flygningen nagot. Da fragade piloten om han skulle gora lite akrobatik och jag sa forstas: Ja! Da borjade han svanga och stortdyka sa jag fick saga: Stopp! for magen ville inte vara med. Efter 25 minuters flygning landade vi nere vid sjon. Haftig upplevelse men lite for mycket pa slutet.
Landningen avklarad.
Imorgon fortsatter jag till Sei River for 4 dagars forspaddling. Sa det drojer sakert minst 5 dagar innan jag kan uppdatera bloggen.
Ha det sa bra tills dess!

3 kommentarer:

  1. Synd att datorn dog innan du hann ladda upp filmen. -Den vill jag se :)

    SvaraRadera
  2. Vilka äventyr!
    Vilka fina bilder!
    Vilka upplevelser!
    Det är så fint att få följa din resa!

    SvaraRadera